Nu är det dags att börja tänka skola igen. Undervisning, kollegialt lärande, elevhälsoarbete, skolutveckling!
Ett sätt att få igång samtalen är att alla lyssnar på ett podavsnitt och sedan reflekterar och diskuterar tillsammans utifrån det. Här kommer några favoritavsnitt och frågor som stöd för samtalet.
Om elevhälsoarbete och skolutveckling
- Organisera för skolframgång med Maria Jarl
Akademiska kvarten
Vilka gemensamma faktorer har framgångsrika skolor? Vad saknas på skolor med en negativ utveckling? Maria Jarl berättar utifrån sin forskning. - Elevhälsa för alla med Johanna Wallin
Elevhälsopodden
Johanna berättar om elevhälsoarbete och skolutveckling som en och samma sak, som inte går att särskilja. Och som alla på skolan behöver vara involverade i. - Hur skapar vi en lärande organisation? med Anna Bengtsson
Pedagogisk psykologi
Anna pratar om hur vi skapar en lärande organisation, tvärprofessionella möten och om hur en kan ta till vara den specialpedagogiska kompetensen. - Främja närvaro med Malin Gren Landell
Hjärnpodden
Om hur vi kan tänka och prata om närvaro och frånvaro. Och hur vi kan färmja närvaro!
Om undervisning
- Framtidens formativa bedömning med Daisy Christodoulou
Akademiska kvarten
Hur lär vi oss och hur minns vi? Vad innebär det för undervisning och för formativ bedömning? - Lärandets ordning och reda med Marcus Samuelsson
Pedagogisk psykologi
Marcus talar om sin egen och andras forskning kring undervisning och ledarskap av hög kvalitet, och ger sina bästa tips till nya lärare. - Ledarskap i det digitala klassrummet med Frida Monsén
UR Didaktorn
Frida pratar på ett konkret sätt om hur en kan prata med eleverna om vad som hjälper och stjälper lärandet. Vilka monster/störningsmoment finns i vår lärmiljö? Vilka booster/hjälpande strategier kan vi använda oss av? - Ledarskap i klassrummet med Jonas Nilsson
Elevhälsopodden
Jonas berättar om sin egen utveckling inom läraryrket och om hur han idag använder relation och struktur som verktyg i undervisningen. - Kognitiv psykologi i klassrummet med Oliver Caviglioli
Akademiska kvarten
För den som är intresserad av undervisning på vetenskaplig grund, kognitiv psykologi, digitalisering och minne.
Diskussionsstöd
Låt alla i gruppen får reflektera själva innan ni bjuder in till en kommentarsrunda.
- Vad var nytt för dig? Finns det något du skulle vilja testa?
- Vad känner du igen och gör redan av det som nämndes? Vad vill du fortsätta att göra eller göra mer av?
- Vad tar du med dig till första lektionen, arbetslagsmötet, elevhälsomötet, ledningsgruppen eller rektorsgruppen?
- Hur ska du göra för att komma ihåg att testa nytt eller påminna dig om att återuppliva en god gammal vana?