Salutogen reflektion

Tre intensiva veckor kvar på läsåret. Och några till innan det är dags för sommarlov: ledighet och återhämtning. Du har säkert några möten kvar innan semestern: ledningsgruppsmöten, elevhälsomöten, arbetslagsmöten… För att orka, för att hitta lust och glädje och för att kunna göra ett bra jobb och leva upp till skollagens krav skulle jag vilja rekommendera att ni avsätter tid för utvärdering med fokus på det som fungerar.

Synonymer till salutogen är just hälsofrämjande, hälsobringande och välgörande. När vi har ett salutogent eller hälsofrämjande perspektiv har vi fokus på det som fungerar, på det som får en individ att må bra eller en organisation att fungera väl. Enligt Vägledning för elevhälsan ska vi arbeta hälsofrämjande inom skolan, vilket innebär att vi ska ha ett salutogent perspektiv.

Hälsofrämjande utvärdering

Avsätt 15 minuter på terminens sista möten för att utvärdera och reflektera, först enskilt och sedan tillsammans. Här får ni några frågor som stöd:

  • Vad har du varit mest nöjd med i ditt/ert arbete?
  • Vad har du lärt dig? Hur har du utvecklats professionellt?
  • Ge ett exempel på ett lyckat samarbete med en eller flera kollegor
  • Ge ett exempel på ett lyckat samarbete med en elev eller förälder
  • När har du kunnat hantera din stress på ett konstruktivt sätt?
  • Vad tar du med dig och vill göra mer av under nästa termin? Vilka förutsättningar behöver du för att kunna göra det?

Här finns frågorna som pdf-fil för nedladdning.

Vi människor är bättre på att lägga märke till problem, fel, misslyckanden och negativa känslor än det som är positivt. När vi har lyckats med något går vi snabbt vidare till nästa utmaning. Och det som inte går vägen ältar vi. Därför måste vi aktivt fokusera på det som fungerar. Eftersom vi kan hämta kraft där. För att vi kan lära oss av och göra mer av det som blivit bra genom att återskapa förutsättningarna. Det är mycket lättare att göra mer av något vi redan kan, än att försöka hitta ett nytt sätt att hantera något vi inte kan än.

Så unna er att stanna upp och tacka er själv och varandra för allt jobb ni gjort, alla positiva förändringar, allt lärande. Gå på semester med den känslan. Starta nästa läsår med en idé om och kanske plan för vad du ska fortsätta med och göra mer av. För elevernas och din egen skull!

Ta hand om er – för att ni är värda det och för att eleverna behöver er!